donderdag 31 januari 2008

Internationale gedichtendag

Vandaag is het zover. Overal lyrische bloemlezingen in Vlaanderen en Nederland. Op radio Klara is het tussen 28 januari en 1 februari gedichtenweek in het programma "Brede Opklaringen". Er was zelfs een limerick wedstrijd aan verbonden en voor 25 januari mocht men een verplichte regel van een gedicht verder aanvullen en inzenden. Wat ik ook heb gedaan.
Ik weet niet of ze mijn gedicht hebben voorgelezen, in ieder geval heb ik wel bevestiging gekregen dat ze het ontvangen hebben en dat er 350 inzendingen waren. Gezien ik overdag op mijn werk ben, kon ik onmogelijk luisteren(wat jammer is).
Omdat het vandaag gedichtendag is, heb ik een speciale ode aan het gedicht:

gedicht

Aaneenschakeling van letters, samenhangend geheel,
beelden meer uit van wat je denkt, gevoel overgebracht.
Je schrijft het met je ziel, verwerkt met je ogen
een waarheid, verschuilt zich in fantasie.
Geschreven met inspiratie, leest gedachten,
zoeken naar woorden die alles willen vertellen,
het innerlijke geheim blootgelegd.

Het drijft je mee in euforie en verslagenheid,
flarden herinneringen, verleden en toekomst.
Een momentopname dat schreeuwt.
Je hebt nood aan dat moment, vol begrip en erkenning
liefst leunend op een schouder, wachten op een antwoord
ze te delen met anderen.

Geen opmerkingen: