zondag 13 april 2008

Préselectie Canvascollectie SMAK



SMAK, Gent - 12 april, 13.30h, vakjury,... Helaas, ik ben er niet bij!

Maar ik ben wel tevreden dat ik heb meegedaan. Het was spannend om naar dit evenement toe te groeien. De 3 juryleden (2 leden +1 voorzitter) hebben toch wat verteld over mijn werk. En daar ging het om voor mij. Het was een unieke kans om eens beoordeeld te worden door professionele mensen in de kunstwereld.

Ik mocht zelf beginnen mijn werk voor te stellen. Daarna stelden ze een paar vragen. Wat ik heel goed vond is dat ze van hun plaats kwamen en mijn kader van dichtbij bekeken. Dat het surrealisme is hadden ze wel door. Ze vroegen of ik dit al lang deed en of ik nog zulke tekeningen had. Gelukkig had ik er een 16-tal meegebracht. Ze hebben ze allemaal bekeken en vroegen of ik kunstacademie gevolgd had. Mijn antwoord was natuurlijk 'nee'. Wat ze daarmee bedoelden weet ik niet. Het is wel zo, als je een kunstacademie in bijvoorbeeld tekenen hebt gevolgd, je bepaalde technieken leert. Zij zullen waarschijnlijk wel zien dat het amateurwerk is, maar dat ben ik ook. Ik heb ongeveer een 10-tal minuten met de jury geconverseerd. De voorzitster had gezegd dat ze maar 2% mogen doorlaten en dat ze iemand willen die alle dagen met kunst bezig is. Om die en ook andere redenen kon ik onmogelijk ontgoocheld zijn. Het was een leuke ervaring.

Als je 4700 inschrijvingen hebt, 14.000 werken, elk iemand maximum 3 werken mag voorstellen, behalve amateurs ook de professionele kunstenaars en bekende personen mogen meedoen en enkel 50 selecties per provincies geselecteerd kunnen worden, dan heb je een idee welk mega-evenement dit is. Het is dan ook logisch dat er maar 2% mogen geselecteerd worden om aan 250 te kunnen komen. De geruchtenmolen is dan ook goed op gang. Positieve en negatieve kritiek. Het is een mediastunt van canvas. Waarom niet enkel een wedstrijd voor zuivere amateurs, beperkt aantal inschrijvingen, 1 werk per persoon en een tentoonstelling per provincie en gemeenten voor wie niet geselecteerd is voor de nationale Vlaamse finale.

Misschien suggesties voor de producers van dit evenement.


Even Bekend

Is de roem dan toch zo interessant?
een gewoonte om te veranderen
proeven van het moment bij anderen
Een simpel iemand met boerenverstand!

Dit gebeuren is een raar fenomeen,
alsof je plots wint met een dobbelsteen.

2 opmerkingen:

Gudrun zei

Toch een dikke proficiat met je deelname!
Als ze de wedstrijd wat ruimer hadden genomen (enkel mensen doorlaten die alle dagen met kunst bezig zijn) was je zeker verder geraakt!
Gudrun

Nils zei

Hej Jo,

ook wij vinden het knap dat je meegedaan hebt! Proficiat!
Wel ongelooflijk - als je die getallen ziet - dat de jury toch voldoende tijd besteedt om de werken te bekijken en erover te praten, ook bij de 'amateurs'.
Een splitsing tussen amateurs & professionals is een veel gehoorde kritiek bij zulke wedstrijden (vb: de fotowedstrijd van 'een film van mijn leven'). Als deelnemer weet je natuurlijk op voorhand dat er ook professionals zullen meedoen, en je als amateur wel wat minder kans maakt ... maar desalnietemin, meedoen is de boodschap. Schitterend dat je dit gedaan hebt, bravo!

Kunstacademie? 't Is nooit te laat zou ik zo zeggen!!

Groetjes,
Sanny, Nore & Nils