dinsdag 13 mei 2008

Wereldtaal



Als u mijn plaats neemt,
neem dan ook mijn handicap


Ik zit in de bus. Die stopt ergens. Ik blijf zitten. Plots merk ik aan mijn rechterkant langs de straat een parkeerplaatsje. Op zich niks bijzonder. Het is een parkeerplaats voor mindervaliden. Meer nog: een opmerkelijke tekst erbij vermeld. Van wie het komt weet ik niet, de bedoeling ervan, zeker en vast. Goed gevonden, maar jammer dat het nodig is.

Het is nu al zo ver gekomen dat we behalve een symbool ook nog een bijschrift moeten plaatsen. In dit geval: alvorens je het aan je laars lapt, denk toch even goed na! We hebben blijkbaar geen fatsoen en geduld. Maar fatsoen kan je leren, vooral via opvoeding. Toch op bepaalde momenten is onze drang onweerstaanbaar. Als er nergens plaats is op een parking van een warenhuis en je hebt geen hele kleine kinderen mee - het is maar eventjes - wie voelt zich geneigd om toch maar op de parking van het symbool met de 'fopspeen' te staan? We hoeven dan ook niet meer met luidsprekers of megafoons mensen aan te manen of uit te leggen wat waar is of hoe ze zich zouden moeten gedragen.
Symboliek: met weinig woorden veel zeggen.

Het zoeken naar een universele taal is mislukt. De 5 grootste wereldtalen(Chinees, Engels, Spaans, Frans en Duits) doen het goed en niet iedereen kan ze spreken. Wij Vlamingen zijn dan wel sterk in meertaligheid. Het Esperanto als kunstmatige wereldtaal heeft het niet gehaald. Maar blijkbaar is er toch een vorm van taal die het overleeft in onze maatschappij wereldwijd. De symbolische taal zegt zonder veel woorden wat men bedoelt voor ieder van ons. Het bespaart zelfs tekst, in de meeste gevallen toch. De verkeersborden zijn hier van het grootste bewijs. Ook op het internet maakt men gretig gebruik van symboliek. Vooral om een gemoedstoestand over te brengen via 'smiley's'. Zelfs via televisie is deze taal niet weg te denken. Het weerpraatje met weerkaart en daarop de zon-en regensymbolen. Enige verduidelijking hoeft niet, als de zon maar schijnt!

Is symboliek dan ook niet de beste en sterkste uitgevonden 'taal' ter wereld?

Geen opmerkingen: