zaterdag 28 juni 2008

"Black Box" in je wagen



Als je denkt dat het niet bestaat? Wel het bestaat, maar we beseffen het niet.

De nieuwe generatie telefoons zijn echte mobile computers. Je leert ze eerst jouw stem herkennen en dan gaat alles vanzelf. Tenminste als je opdrachten geeft. Misschien hebben sommigen het nog niet gemerkt. Op de recentste radio-autotelefoons met navigatie(all-in-one) zit een sos-toets. Het is namelijk zo dat wanneer je een auto-ongeval zou hebben en één van de airbags gaan af, er getelefoneerd wordt naar de wagen. Neemt er niemand op, dan wordt er onmiddellijk een ziekenwagen gestuurd naar de plaats. Leuk? Als je wederhelft weet waar je was wel. In het andere geval tast het je privacy aan. In Frankrijk mag het. In België moet de chauffeur toestemming geven. Voorwaarde om het systeem doeltreffend te doen werken is dat er een 2de sim-kaart in de autotelefoon steekt.

Als een auto in de werkplaats is kan men van alles doen. Men kan zelfs via een hulpcentrum ergens anders in Europa op afstand je claxon, lichten,enz... doen activeren. Mensen vragen zich soms wel af wat er met hun wagen aan de hand is als die de zoveelste (on)belangrijkste storing meldt op het display. De nieuwste centrale eenheid computers kunnen bijna alles detecteren. Soms heel gevoelig ingesteld. Electronische parasietvorming is dan ook een nieuwe ziekte. Onverklaarbaar dat er geen logica is en de oorzaak zelfs te maken heeft met een ander onderdeel. Wij willen luxe in onze wagens. Dus, deze moet altijd werken. Mocht je het zelf nog niet doorhebben dat je bijvoorbeeld een lekke band hebt, of er is spanningsverlies, dan is de boordcomputer je voor.

Met uitleestoestellen kunnen garages perfect weten hoe je rijgedrag is, op welke snelheid een eventuele storing zich heeft voorgedaan,enz... Het strafste is nog wanneer iemand bijvoorbeeld komt melden dat de auto een storing airbag heeft. De eigenaar heeft de wagen gekocht van iemand anders, zonder weet van de historiek van de wagen. Het is dan een fluitje van een cent om vast te stellen met het ontnuchterend antwoord: 'sorry, wij kunnen de storing niet wissen. Het is een permanente storing. De computer meldt dat er geen airbags aanwezig zijn en dat de gordelspanners zijn afgegaan, wat duidt op een ongeval in het verleden!' In dit geval zeker geen licht incident. Het zal waarschijnlijk wel heel zelden voorkomen. Als garage ben je verplicht dit te rapporteren. Pijnlijk, maar correct.

Het sjoemelen met km-standen is verboden en hopelijk verleden tijd. Electronische km-standen maken het moeilijk om iets te wijzigen. Enkel toegankelijk voor professionele autocriminelen. Een hele kleine groep. Vroeg of laat worden ze toch gevat. En vooral dankzij de introductie van de Carpass. Elke wagenfactuur van onderhoud en herstelling wordt automatisch doorgezonden naar een centrale database van Federauto. Er wordt enkel gecontroleerd op km-standen. Abnormale anomalieën moeten verder onderzocht worden. De keuringstations controleren ook de km-standen en op die manier kan men een correct of onjuist spoor volgen. Fraude wordt in de kiem gesmoord.

Verzekeringsmaatschappijen zijn verdeeld. Moeten we de electronica in de wagen gebruiken zoals de zwarte doos in vliegtuigen? Het is perfect mogelijk. Touring verzekering wil hun SmartPilot aanbieden aan jongeren om premieverlaging te garanderen voor goed rijgedrag. Mooi, maar het tast ook je privacy aan. Als het zover komt, dan moet het voor alle leeftijden zijn. Voorwaarde zou moeten zijn dat elke wagen met dit detectie-electronicasysteem is uitgerust. Het gevaar bij discussie is dat enkel de uitslag van beide electronica-spy-dozen uitsluitsel zal geven wie er effectief in fout is.

Geen opmerkingen: