zaterdag 7 juni 2008

De grote "K" onder het vergrootglas



Met de recente afleveringen van de Canvascollectie kan men de vraag stellen of kunst wel mooi moet zijn. Of bestaat er iets als kunst met de kleine 'k'?

De mens heeft zich altijd bezig gehouden met creativiteit. Van tekening op rots naar schilderij op doek. Omdat de fotografie nog niet bestond konden we ons enkel bezig houden met simpele expressie van gedachten. Meer en meer zijn we geëvolueerd naar moderne kunst en alle stromingen die voorafgegaan zijn. In het begin moest het wel duidelijk zijn wat je wilt tonen met allerlei technieken. Het surrealisme was een doorbraak om de mens bewust te maken dat er een soort alternatieve kunst bestaat. Het moet niet altijd de realiteit weergeven. Het realisme mag voor een keer verdwijnen. Het filosofisch en psychologisch gedachtengoed mocht getekend of geschilderd worden. Toch wel het diepe 'Ik' met een brede waaier aan fantasie. Het is ontstaan in Frankrijk(1920) door André Breton:
"het onderbewuste als wezenlijke bron van alle kunst"
Enkel surrealisten: Salvador Dali, Paul Delvaux, René Magritte...

Een stripverhaal is geen kunst. Hoewel, de tekenaar van het beeldverhaal toch wel enig talent heeft. En als je het dan in supergroot formaat afdrukt, dan is het kunst. Hoe eigenaardig ook.
Het alledaagse is kunst. Maar je kan het dan ook maar 1 keer uitproberen. Een oude fiets op een sokkel is kunst, maar een prototype op een sokkel is dan geen kunst. Wie kan volgen?
Iets nieuws 'knutselen' is moeilijk. Tenzij je dure en duurzame materialen gebruikt. Heb je een groot atelier en een goed budget, dan zijn de grenzen onbeperkt.

Wat is lelijke kunst? Moet men kunst 'verschonen'? Een schilderij kan je objectief beoordelen op technisch vlak. Maar hoe beoordeel je een expressie waarbij je eieren op je hoofd kapot slaat en balkt als een ezel. Moeilijk, maar toch heel opvallend. Origineel? Denk het niet. Op studentendopen doen ze niet anders. Maar opvallen en lelijk is zeker kunst. Ook al is het vulgair en aanstotend. Dit afwijzen is zo goed als een cultuurbarbaar zijn. We moeten moeite doen om deze vorm esthetisch te benaderen. Het beeld van mooi ,die al van vroeger in de cultuur is vervat, moet plaats maken voor 'minder mooi'.

De kunstenaar moet blijven innoveren. Een woord dat op zich al niet kunstzinnig is. Het klassieke kunstwerk heeft blijkbaar afgedaan. Dit is in schril contrast met de mode; men kan telkens terugkeren naar vroeger. In de kunstwereld lijkt dit moeilijker.

Geen opmerkingen: