maandag 2 juni 2008

Het eeuwige leven



De transhumanisten vinden dat de dood een ziekte is en bestreden moet worden en dat het eeuwige leven toch bestaat. In hoeverre je dit als waarheid kan aanvaarden is toch geloven in sprookjes.

We zijn er inderdaad hard mee bezig. De onsterfelijkheid tegemoet. Door inteelt blijft de natuur niet leven en elkaar afmaken ook niet. Maar virussen en andere kwalen bestrijden - dit moet de oplossing zijn voor "het eeuwige leven!"

Binnen nu en afzienbare tijd is het mogelijk dat mijn afgesneden vinger er terug aan groeit, ik een nieuwe 'natuurlijke' hartklep krijg en terug zal kunnen zien en horen. Dit in perfecte staat. Utopie? Waarschijnlijk wel, euh.... of toch misschien niet. Het struikelblok is de menselijke ethiek, dierenrechtenorganisaties en het geloof.

We zijn aanvankelijk begonnen met de eenvoudige dingen. Plantengeneeskunde en al hun afgeleiden ervan. Daarna kwam er de antibiotica en de chemische geneesmiddelen. Als we dit gehad hebben, leef ik nu al ietsje langer dan ik had verwacht. Door tijdelijke operatieve interventies en therapieën, wordt ons leven ietsje aangenamer. Via orgaantransplantatie is er 1 kans op zoveel dat ik nu wel echt geluk zal hebben. Ik verwacht nu toch dat ik het nog een beetje kan rekken.

Maar wat als deze medische kansspelen zijn opgebruikt? De bio-medische higtech is in opmars. Inderdaad, ik heb het over stamcelonderzoek en de visie op het 'nieuwe leven'. We oefenen voorlopig nog liever op dieren, dan op de mens. Maar die tijd zal ook nog komen. Het moet wel, want anders blijven we zoeken naar het onbekende eeuwige gen. We hebben ons menselijk lichaam doorheen de jaren beter leren begrijpen.

Het ouder worden is een natuurlijk proces. Sommige denken dat dit ook een ziekte is, maar eigenlijk is het een vermindering van je immuunsysteem. Doordat je ouder wordt, ben je vatbaarder voor ongemakken, gewrichtspijnen en ziekten. Je gevoel van oud zijn kan je verbeteren door tal van mogelijheden. Maar niemand ontstnapt aan de dood. De aarde kan maar een gewicht aan mensen 'dragen'. Oorlogen, natuurrampen, ziektes,... zijn blijkbaar nodig omdat we anders met te veel zouden zijn.
Op cosmetisch vlak zijn we goed bezig om er jong uit te zien. Zalfjes, botox, plastische chirurgie,... Een hele evolutie om daadwerkelijk jong te blijven. De duurzaamheid van deze methodes zijn kort, maar wel veel geld mee te verdienen. De eeuwige jeugd kan gekocht worden, het eeuwige leven niet.

Er komt een dag dat de mens boven zijn levensverwachting zal leven.
Maar het zal niet meer voor mij zijn!

Geen opmerkingen: