zondag 20 juli 2008

Wie schrijft, die blijft

Het mag gezegd worden. Het is een waarheid als een koe. Maar niet voor mij.
Ik geef het eerlijk toe; ik lees geen boeken, lees zelden gedichten.

Maar af en toe probeer ik het wel en lukt het me terug weer niet. Als je bij het lezen van mijn onderwerpen halverwege in slaap zou vallen - wel, proficiat - ik herken mezelf hierin. Maar alle gekheid op een stokje. Bij het schrijven kan ik niet in slaap vallen, want anders zouden jullie nog maar één enkele zin gelezen hebben. Ik hou wel degelijk van fantasie, werkelijkheid en afwisseling.

Maar geloof me, het is zo. Kwaliteit bepaalt een ander. Als je een verwarde geest hebt, moet je ze wel allemaal eens op een rijtje zetten. Improvisatie, toeval, inspiratie,... En dit nog allemaal in nuchtere toestand. Vraag me niet om iets te herhalen of uit het hoofd te leren. Ik weet het echt niet meer. Pen en papier bij de hand is nuttig, maar meestal versleutel ik de woorden in mijn hoofd om er later iets mee te vormen.

Ik zie het als een spelletje, maar dan één van mij.

Blogsite schrijven is een middel om iets naar voor te brengen. Een uitlaatklep, je gal uitspuwen, zo maar. Je geeft jezelf soms bloot, maar ik heb nog mijn kleren aan. En indien niet, dan beschermt mijn kleur me nog altijd; self-defense! Hoe lang ik deze nonsens schrijf? Tot het licht uitgaat. Maar met een kaars ga ik verder. Als dit uitgaat? Wel, hopelijk slaat de bliksem toe. Dan keer ik terug naar de oertijd en begint alles opnieuw.

Bedankt.... dit is niet het einde!!

Geen opmerkingen: