dinsdag 12 augustus 2008

Waarom dringt de confituur in mijn boterham?



Ik stelde misschien een domme vraag. Dat dacht ik toch. En met domme vragen kan je niet bij iedereen terecht, toch niet bij "ik heb een vraag".


Onlangs hoorde ik van iemand die werkt voor een firma die allerlei sproei-spuitsystemen maakte voor de industrie. Van het aanbrengen van verf tot grotere ingewikkelde systemen. Hij zei me dat bij sommige produkten een dunne laag wordt aangebracht om het doordrenken te vermijden. Daarvoor heb je natuurlijk een goed fijn spuitsysteem voor nodig. Dus de confituur op mijn boterham wordt tegen de middag erin doordrenkt en niet zo echt smakelijk meer, maar eten moeten we doen. Als ik een open of gesloten koekje eet, met bijvoorbeeld een kwakje confituur erin, dan blijft die mooi op het koekje, zonder aan kwaliteit in te boeten.

Dus maar iets geprobeerd bij deze wetenschappelijke site, die wordt beantwoord door verschillende doctorerende wetenschappers, assistenten en profs van Vlaanderen. Als je een antwoord krijgt, dan krijg je die binnen de 2 a 3 weken. In het andere geval hoor je er niets van. Dit kan duiden dat de vraag al reeds door iemand werd gesteld en terug te vinden is of dat het niet beantwoordt aan een wetenschappelijke visie.
En ik had geluk!

Dit was het antwoord:

Beste Jo,

In de eerste plaats kunnen de eigenschappen van de confituur die je op je boterham smeert verschillen van de confituur die de koekjesfabrikanten gebruiken. Maar los daarvan kunnen de verschillen tussen een brood en een koekje al een groot deel van je vraag beantwoorden. Zo bevat brood veel meer lucht (zo'n 75% van zijn volume) dan een koekje (zo'n 50%). Brood is dus veel poreuzer dan een koekje en meer doordringbaar voor eventueel beleg. Daarnaast bevat brood ook veel meer water (zo'n 40%) dan een koekje (minder dan 10%). Dit water kan zich vermengen met de confituur en vergemakkelijkt op die manier het indringen van de confituur in het brood. Het koekje met zijn laag vochtgehalte en zijn grotere dichtheid maakt het voor de confituur veel moeilijker om erin te dringen. Er is dus geen onzichtbare folie nodig om confituur tegen te houden.

Deze vraag werd beantwoord door:Dr. Ir. Bert Lagrain Postdoctoraal medewerker

2 opmerkingen:

emmy zei

allez, met dit soort wijsheid komen we tenminste écht vooruit (doet me een beetje aan 'jongens en wetenschap' denken, volgde ik graag)

Jo zei

@Emmy

Hmm, meisjes en wetenschap zou even interessant zijn. Ik had echt niet verwacht dat ze hierop gingen antwoorden, maar soms mag men wel eens geluk hebben.