maandag 22 september 2008

La Forêt de Saou



Tijdens mijn verlof in september was ik toch enorm verwonderd over de bergen. Ik zat in de streek van La Drôme-Provençale, het prille begin van de Franse Alpen. Mooi groen en nog niet zo ruw.

Behalve het wisselvallige weer(veel wind, bewolking en koud - rond de 18 graden) was er toch een bepaald landschap dat me boeide. Ik keek er alle dagen naar vanuit onze gîte. Een bijna gesloten gebergte met daarin enkel dierlijk en plantaardig leven. Het gebergte is een soort ovalen keten. Wetenschappers stellen zich vragen hoe dit gevormd is. Vanuit de lucht is het een soort krater. Ofwel is er ooit een meteoriet ingeslaan op deze plaats, ofwel een extreme opstuwing van de aarde. Bijna te vergelijken met een ondergrondse vulkaanuitbarsting.

Het begon te kriebelen en ben zelf met nog iemand gaan wandelen en klimmen naar 'Le Grand Pomerole'(1062 m) in La Fôret de Saou. Eén van de vele wandeltochten op deze grote ruimte. De lengte van deze 'krater' is ongeveer 28 km en de breedte ongeveer een 13 km. We hebben zelf een tocht ondernomen van een 13 km naar boven en naar beneden. Het dalen gaat sneller, maar lastiger omdat het bij mij een klein beetje pijn deed aan mijn knie. Ik ben dan ook geen geoefend klimmer.

De natuur was prachtig. Ondertussen had ik ook mijn camera in de hand bij het klimmen, want ik wou toch niks gemist hebben van een of ander uniek moment om op plaat vast te zetten. Heel veel paddenstoelen gezien en toch 2 grote buizerds van dichtbij. We hadden een Franssprekend koppel gezien die paddenstoelen aan het plukken waren met de bedoeling om ze op te eten. Ze vroegen of we die paddenstoelen kenden. We antwoordden dat we er niets van kenden. Ze gingen het aan de plaatselijke apotheker vragen. Wat ik wel weet dat de meeste paddenstoelen giftig zijn en dat het eten van een verkeerde schimmel je enorm ziek maakt en in het slechtste geval dodelijk. Het probleem is dat ze de lever kapot maakt. In België is het bij wet verboden om paddenstoelen te plukken, behalve in bepaalde domeinen/streken. De mycologen willen dat de paddenstoelen met rust worden gelaten.

Eens we boven waren hadden we een prachtig zicht op de vallei van de Rhône. Doordat het bewolkt was en de zon haar best wou doen, konden we toch geen mooie en duidelijke foto's nemen van het fenomenaal uitzicht. Toch hebben we er genomen als herinnering. Om je toch een idee te geven van dit uitzicht moet je maar naar deze site kijken voor een mooi panorama!!!





(foto by Torromolinos)

Geen opmerkingen: