maandag 6 oktober 2008

Hoe zuinig is jouw wagen?



"Meneer, mijn wagen rijdt niet volgens het verbruik zoals vermeld in het boekje van de constructeur!"

Dit klopt misschien wel. Waarschijnlijk heeft een intelligente robot de test gedaan. In tijden van economische crisis, verminderde koopkracht zoekt men naar allerlei middelen om kosten te drukken. De maandelijkse energie- en aardgasfactuur is bij de meeste onder ons gestegen. We moeten machteloos toezien èn betalen zullen we. Zonnepanelen zijn heel rendabel en duurzaam, maar je moet ze om de zoveel jaar vervangen. Als de ene regering hiervoor milieusubsidies geeft, kan een andere regering er met de schaar in snoeien.

De frequentie om op onderhoud te gaan is wel verminderd, maar de soms hoge kosten die je dan hebt zijn niet meer te vergelijken met jaren terug. Grote boosdoener, jawel het zwarte goud! En het geraakt op. Alternatieve middelen bestaan, hetzij in beperkte mate. Ze zijn te duur en zullen altijd duur blijven als niemand ze koopt. De oliebaronnen in het Midden-Oosten weten waar ze mee bezig zijn: luxe-paradijzen op kunstmatige eilanden bouwen en hoge moderne hotel-torens om zo het toerisme van de rijken aan te trekken. Want 'hun olie' raakt ook stilaan op.

De Co2-waarden moeten naar beneden en dat enkel door een zuinige wagen te kopen, maar vooral door beredeneerd te rijden. Hoe vaak vergeet men niet dat het rijgedrag zo een belangrijke factor is in het verkeer. Defensief en zuinig rijgedrag laat je wagen(en hopelijk jezelf) langer leven. Constructeurs spelen in op de gevoeligheid van dit item en de actuele situatie. Ze moeten wel, want anders kloppen de gegevens van hun boekje niet en verliest men zijn geloofwaardigheid.

Tijdig op onderhoud komen is al één zaak. Dat lijkt wel logisch, maar velen zijn toch al enkele twee a drieduizend kilometers te laat. Niet zo erg, zolang dat je je olie zelf tijdig in de gaten houdt. Dit gebeurd meer en meer, maar vooral nog te weinig. Men durft dat peilstokje niet eruit nemen, laat staan het te begrijpen. Als dit niet of veel te weinig gedaan wordt, dan stijgt je Co2-waarden met de tijd aanzienlijk. Als je rijdt, rijd je met een normale wagen op 4 wielen. Die banden slijten. Banden gaan lang mee, afhankelijk van je rijstijl; hoe je je bochten neemt, snel optrekt of afremt, of graag tegen boordstenen rijdt. Terug hetzelfde liedje. Controleer om de zoveel tijd(best 2 keer per maand) je bandenspanning. "Maar meneer, hoeveel moet dat zijn en hoe moet ik dat doen?" Terug een normale vraag. Constructeurs melden dit meestal aan de binnenkant van je deuren. En als je het weet, waar moet je het doen? Bij elk tankstation kan je je bandenspanning op peil brengen. Opgelet: een te hoge of lage bandenspanning is niet goed. Zij kunnen het brandstofverbruik met ongeveer 4% doen stijgen. Bijgevolg veroorzaakt een slechte bandenspanning vroegtijdige of onregelmatige slijtage.

Ook een teveel aan gewicht en dakstangen die er zonder last op het dak bevestigd zijn dragen bij tot een verhoging van het verbruik. In de zomer (niet deze zomer) kan het ontzettend warm zijn. Als je geen airco hebt zit het er niet anders op dan je ramen open te draaien. Bij een te hoge snelheid verslechtert dit de luchtweerstand. Dus, eerst roken en dan in je wagen stappen, voor wie het roken nog niet afgeleerd heeft. Bijgevolg worden er meer en meer wagens geproduceerd zonder sigarenaansteker(enkel een betalende optie). Toch nog iets positiefs.

En wat die airco betreft. De meeste moderne wagens hebben airco(standaard of optie). Jammer genoeg doen ze het verbruik stijgen tot ongeveer een 5%. Tja, comfort kost geld. En rijden met de lichten aan ook. Kan je nog volgen? In België is er geen verplichting, ook niet in Frankrijk. Andere landen, zoals in Scandinavië is het verplicht. Maar als het de veiligheid garandeert, dan nemen we het met alle plezier erbij. Nee, het is nog niet gedaan. Je dvd-installatie, je radio-telefoon, je cd-lader die urenlang speelt of je mp3-harde schijf met 200 uren muziek,... Luxe draagt ook bij tot een leuke stijging. Hou je vast, want we rijden nog altijd bergop.

Gehaast!! Sleutel omdraaien en vrrroeeemm!! Ik moet je niet vertellen hoe je Co2 een onvriendelijke bijdrage levert aan onze dampkring. Tijdens de eerste kilometer verbruikt een wagen 10 tot 15 keer meer brandstof bij een koude motor, dan bij een warme. Dus, de start bij een koude motor doe je als volgt: start zonder het gaspedaal in te drukken, zet dan aan en rijd ongeveer een minuut aan een lage snelheid. Nuttige tip: kleef een geel post-itje op je dashbord. Zo zal je het (hopelijk) nooit vergeten. Leg de motor stil als je langer dan 10 seconden ter plaatse moet wachten en stationair draaien om het even wat is ook niet bevorderlijk. Tenzij het winter is en je verwarming moet werken.

Een 'zeker--niet-te-doen-tip" is dat rijden in een neutrale stand het brandstofverbruik ook doet stijgen en allesbehalve veilig! Bij een grote/kleine afdeling geen gas geven en vooral remmen op de motor. Dit is niet op je rempedaal duwen of je hebt binnenkort nog nieuwe remblokken en/of remschijven aan je been.
Het laatste wat we liefst van al niet willen doen is aan carpooling doen. Het beknot onze eenzame vrijheid en daarvoor mag het milieu wel eens voor stikken. Jammer, maar het is zo.

En wat al deze nuttige tips ook mogen zijn; we stappen morgen opnieuw in onze wagen en vergeten wat we gelezen hebben. Wie dit allemaal correct wil volgen, houdt het misschien een aantal weken vol. Wie er een paar kan overnemen en als routine in zijn rijstijl erbij neemt, zal hopelijk merken dat het vruchten afwerpt.

Geen opmerkingen: