zondag 2 november 2008

Als ik mijn gedachte heb, heb jij dan dezelfde?



Als je twee mensen laat nadenken over iets, dan zal het wel moeten lukken dat ze dezelfde 'gedachte' hebben. Indien wel, is gedachten lezen zo gemakkelijk of kunnen twee gedachten werkelijk hetzelfde zijn?

Als er iemand zegt: "je leest perfect mijn gedachten!", dan moet je zeker weten wat er voorafgegaan is. Ik kan perfect aan iemand iets vertellen en richting geven naar mijn gedachte, zonder dat er sprake is van telepathie. Dan lijkt het wel logisch dat de ander weet of raadt wat je bedoelt. Als twee gedachten hetzelfde zouden zijn, wie was dan de eerste? Ironisch genoeg, bestaat er dan zoiets als een oorsprongs-gedachte? Twee uitvinders met een theoretische gedachte op een verschillend tijdsmoment. Het zou kunnen.

Is de interpretatie van de gedachte hetzelfde? Welk gedacht heb je bij kleur? Dan wordt het heel moeilijk om een identiek dezelfde gedachte te hebben. Als er twee zeggen rood en je vraagt waarom, dan zou het uniek zijn dat de interpretatie hetzelfde is. Denken mensen op andere plaatsen of continenten verschillend? Is het door cultuur of opvoeding dat gedachten anders zijn, bijna nooit identiek? Moeilijker wordt het nog als je denkt over goed en kwaad. Die gedachte verschilt zodanig dat wat wij goed vinden voor de ander wel misschien slecht is.

Fantasie, dromen,... zijn ook gedachten. Fantasie is meer bewust en verdoezelt de gedachte van de realiteit. Het is een masker om de werkelijkheid anders te interpreteren. Dromen is een onbewuste gedachte. Kan je als man en vrouw 's morgens opstaan met dezelfde droom-gedachte? Is herinnering een gedachte? Ik weet het niet. Het is een gedachte dat reeds vervlogen is. Het is op het huidig moment meer een gebeurtenis en plaatsbepaling in het verleden. Als een gedachte ook een idee is, dan lijkt het dat het telkens vernieuwend hoeft te zijn. Maar een idee kan je niet altijd uitvoeren, maar de gedachte was er uiteindelijk wel.

Een gedachte of gedachten ontstaan uit het denken. Vanuit dit standpunt heb ik mijn gedachte gevormd: ".... heb jij dan dezelfde gedachte?" Laat het me weten, maar verander niet van gedacht!

Geen opmerkingen: