woensdag 26 november 2008

Een vluchtende auto



Ik zal het niet hebben over het kloppend hart van een wagen; de motor.

Wel over mensen die al of niet de grens oversteken, omdat het daar beter zou zijn dan in hun land van herkomst. De echte aanleiding van dit onderwerp is meer bepaald een reportage dat ik een tijdje geleden gezien heb op Canvas(Panorama;vluchtelingen-mensensmokkel). Ik ga geen samenvatting schrijven over het programma. Maar meer een beetje technisch, wat men niet vertelt. Hoe gevaarlijk het wel is, of hoe moeilijk het is om mensen in auto's te kunnen verbergen. Vluchtelingen komen op allerlei manieren naar het Europese vasteland. Waar er nog regelmatig controles zijn is het opletten geblazen. Zij vragen politiek asiel aan. Sommigen worden gedwongen, andere denken echt dat ze in een paradijs zullen terecht komen.

Er zijn verschillende mogelijkheden. Van de simpele onschuldige tot ingewikkeld en gevaarlijk. Het is belangrijk welk soort type wagen je gebruikt en voor welke gestalte. Het viel mij op dat voor de meest ingewikkelde verstoppingsmogelijkheden het bijna allemaal kleine jongens waren en minderjarig. Uitzonderlijk een volwassen persoon, als hij maar klein genoeg was. Ik zou dus een ideaal profiel zijn, maar gelukkig ben ik legaal in dit land. Om mensen 'in te werken' in het geraamte van een wagen moet je toch enige kennis van mekaniek hebben. Ik ben geen mekanieker, maar werk wel alle dagen met hen samen. Door deze ervaring wil ik toch eens duidelijk maken dat zich verbergen in een auto toch een gevaarlijke onderneming is.

De klassieker is zich verstoppen op de plaats van het reservewiel of in de achterbank(onder het zitgedeelte, geen demonteerbare achterbank). De achterbank wordt uitgehold en/of een deel van de binnenkant van het stoelkussen(schuim en moes) wordt weggehaald. Maar zodanig dat de versteviging nog blijft, ofwel plaatst men extra versteviging. Er moeten nog altijd personen op de achterbank kunnen zitten, zonder door te zakken. Extra gaten in het koetswerk in de nabijheid van de liggende persoon moet zorgen dat hij/zij nog goed kan ademen. Hetzelfde geldt voor de plaats van het reservewiel. Die hangt onderaan de wagen, onder het chassis, ofwel is het verzonken in de kofferbodem. Bij dit laatste is het wel mogelijk dat je snel wordt getraceerd met infraroodscanners.

Je in het dashbord verstoppen is een echt huzarenwerk. De mogelijkheid zit er wel in, maar enkel op de plaats van het handschoenkastje. Daar te vertrekken en zo weg te steken in de complete console. Jawel, je hoort het goed; handschoenkastje. Een verkleinwoord met een levende mens erin! Het deksel van het kastje eraf halen is niet voldoende. Mijn hoofd krijg ik er al met moeite erin. Dus, demonteren we het volledige dashbord. Maak een extra kunstoffen harde bekleding die afgebogen naar beneden loopt. Je moet een kleine verstevingsstructuur maken zodat de persoon bijna geplakt en al zwevend steunt tegen de scheiding tussen interieur en motorruimte. Ik hoop dat je het kan voorstellen, want het is niet zo simpel. Een heel moeilijke foetus-houding. Maar ook deze verstekelingen vallen door de mand.

We blijven verder proberen. Het mooiste en meest vindingrijke is; steek je weg in een zetel. Hoe doe je dat? Heel eenvoudig. Je haalt de rugleuning en zitting van de achterbank in zijn geheel uit. De versteviging van de zijkanten behoudt je, maar de veren, mousses en dergelijke haal je eruit. Je plaatst de persoon al hurkend op zijn knieën in de naakte stoel en je begint dan als een kunstenaar hem volledig dicht te naaien met de zetelbekleding rond hem/haar, en nog volproppen met mousse en andere vulling. Nog een darmpje die ergens naar buiten loopt, om toch nog wat gezonde lucht in te ademen. Let wel op dat je een zetel gebruikt zonder verstelbaar hoofduiteinde. Anders zit je echt met een probleem. Vraag me niet hoe lang je dit volhoudt. Toch ietsje meer comfortabel dan het handschoenkastje. Traceerbaarheid? Moeilijk, zeker als het mooi is samengesteld volgens de regels van de kunst.

We zijn er bijna. Als je echt moet kiezen tussen leven en dood, dan kies je zeker voor deze optie. De motorkap wordt bijna nooit opengedaan. Tenzij om drugs te verstoppen, maar hiervoor heb je de speurhonden. Een infraroodscanner zoekt warmte op. Die gebruik je niet voor een motor die warm staat(tenzij die een tijdje is afgekoeld). Je gebruikt best een oude type van wagen, waar er hier en daar nog een grote open ruimte is. Het motorblok is bij wijze van spreken nog eenvoudig. Er moet een goede lege plaats zijn om de grond te kunnen zien vanuit de motorruimte en genoeg om een smalle persoon erdoor te krijgen. Je verschuift indien mogelijk een beetje de motor, hermonteer links en rechts wat motorsteunen en je maakt een stevige beschermplaat onderaan de wagen, zodanig dat de voeten ergens kunnnen rusten. Isolerende en brandvrije kledij zou aangeraden zijn, hoewel ik betwijfel dat deze mensen dit dragen. Ik geloof dat deze rit echt niet lang mag duren, en een frontale botsing zal de ergste nachtmerrie zijn.

Zo zijn ze allemaal wel eens ontdekt. Het is een schrijnend tafereel. Vluchteling zijn, gedwongen of vrijwillig, om politieke of andere redenen. Geloven dat wij hen met open armen zullen ontvangen. Wij gaan vrij naar die landen om te genieten van hun toerisme, zij komen soms illegaal bij ons om in een teleurstelling terecht te komen.

Geen opmerkingen: