donderdag 26 februari 2009

De knal van de week!!

Ik zat dinsdag rustig aan 't tafel in de woonkamer, zo rond 14.00h(precies weet ik het niet meer), toen ik plots een harde knal hoorde. De ruiten bewogen lichtjes, maar ik dacht dat er een vrachtwagen met laadbak in de straat stond, waarvan de laadklep enorm lawaai maakte. Kort daarna nog een hardere knal. De eerste keer keek ik aan de voordeur naar buiten, maar zag niks ongewoon. Maar nu voelde ik ook een kleine luchtverplaatsing en de voordeur die bewoog. Het effect was alsof, nog altijd denkend aan die vrachtwagen met laadbak, dat die deze keer zijn lading tegen mijn voordeur heeft gelost. Snel naar buiten en opnieuw niks gezien. De buren in de straat, die thuis waren, kwamen met mondjesmaat naar buiten. Ze waren allemaal verwonderd.

Ik had werkelijk niks gehoord voor de knal. Ik zag enkel hoog in de lucht 2 condensstralen van een vliegtuig dat is gepasseerd. Een buur zei dat hij 2 gevechtsvliegtuigen zag voorbijvliegen. Maar de knal kwam voor hem dan ook veel later, want hij was toen al terug binnen in zijn huis.

Wat is hier nu precies gebeurd? De 2 F16 van het Belgisch leger stegen op om 13.25h in Florennes en moesten een verplichte noodscenario uitvoeren. Meer bepaald een lijnvliegtuig intercepteren, die niet meer op de radar verscheen. Het burgervliegtuig had geen radiocontact meer met Brussel of Maastricht. Het is de normale noodprocedure die moet gehandhaafd worden bij zulke incidenten. De 2 gevechtsvliegtuigen moesten wel 'supersonisch' vliegen. De schokgolf die ontstond door de geluidsmuur vond plaats om 13.37, op een hoogte van 37.000 voet(=11.2km) met een snelheid van 590 knopen(=1100 km/h, 1 mach). Als men een rekensommetje maakt stonden ze exact binnen 9 minuten van de grond tot hoog in de lucht boven het Oostvlaamse Evergem. De meeste glasschade vond plaats in Brugge. Het was even schrikken voor iedereen tussen de rand van Gent en Brugge.
En wees gerust, deze snelle interventie kan nog sneller gebeuren, maar het resultaat van die knallen wil je zeker niet weten of voelen.

1 opmerking:

Gudrun zei

Ik wist niet dat er ook glasschade was.
Anouk is er nog altijd over bezig!