woensdag 25 maart 2009

De snelweg van de economie



Een tijdje geleden had ik een onderwerp geschreven over hoe de vuilbak onze economie beschrijft. Kort gezegd: de barometer van de economie. Het principe is éénvoudig. Hoe meer afval, hoe meer werk, hoe beter de welvaart. Het omgekeerde kan je welicht ook raden. Die vuilbak staat dan in je keuken of onder je bureau.

Bij toeval ontdekte ik nog een ander manier. Er is nog een meetinstrument waar je niet veel moeite voor moet doen. Je combineert het al reizend, want zelf (wetenschappelijk economisch) onderzoek doen is onbegonnen werk. Als je 12 uren op de baan bent - meestal autosnelweg, met een paar tussenstops en 4 landen doorkruist - dan kan je toch wel een beeld vormen. Ik zeg wel dat het maar een beperkt beeld is. Doordat ik de 'drukte' op de weg van die landen enkel voor mij uit zag, op rechte baan en in gepaste kruissnelheid, kon ik toch op bepaalde zaken letten. Het was een eigen dwarsdoorsnede-onderzoek met een klein Europees inzicht. Het gaat niet alleen om zuiver economische, maar ook de verschillen die ik opmerkte tussen de landen of specifiek met dat van België.

Het eerste dat je opvalt zijn de wegen. Wij hebben wel overwegend autosnelwegen met 3 rijstroken en een pechstrook, in Duitsland zijn de wegen duidelijk beter van kwaliteit. Het vervelende is dat er regelmatig veel wegenwerken zijn voor een heel lang traject. Maar het moet gezegd worden dat het verkeer vlotter verloopt dan bij ons. Op sommige plaatsen mogen ze zelfs de pechstrook gebruiken als 3de rijvak. Het zijn vooral de vrachtwagens en wagens met grote aanhangwagens die hierop rijden. De vrachtwagenchauffeurs rijden in Duitsland en Oostenrijk gedisciplineerder. De transportsector is al een indicatie. In het doorgaan wel veel vrachtverkeer(een vrijdag), maar door de aanhoudende regen was het voor iedereen moeilijk rijden. Mocht je hetzelfde verkeer op 3 rijstroken zien, dan viel het van drukte wel mee. Ik kon in de terugkeer het autotransport op 1 hand tellen. En wat ik zag waren vooral de nieuwe Opel Insigna op de trailers.

De verkeersbewustmakingscampagnes zijn me erg bijgebleven. Een reuzegrote affiche langs de weg. Het concept van een doodsprentje. Een symbooltje van een kruis met een duidelijk zichtbare foto van 4 jonge mensen(jongens), met als onderschrift 'Ze reden heel sportief'. Echt gedurfd, opvallend en zeker niet sensationeel. De eerste keer dat ik dit zag dacht ik of dit wel echt gebeurd was. Natuurlijk wel, maar niet met deze mensen en misschien wel op deze weg of andere wegen.
Staugefahr(filegevaar) door werken. In Oostenrijk hebben ze er iets leuks op gevonden. Een rond groen bordje met een grimmige smiley 'nog 5 km'. Eens je het bordje 2 km ziet, dan zie je het symbooltje echt glimlachen. 5 smiley's voor elke km in de file. Toch leuk om onze nervositeit in bedwang te houden. Politieverkeer zie je bijna nergens, ook in Nederland en België niet. Behalve als er een ongeval is gebeurd. Bij blikschade takelen ze in onze buurlanden sneller om de weg terug vrij te maken.

De flitsers voor overdreven snelheid zijn heel opvallend en duidelijk zichtbaar. Maar zoals altijd komen ze onverwachts. Als je in een vreemd land rijdt is het altijd even wennen. Aan de snelheid houden is op zich geen probleem. Maar ze zijn in Duitsland toch wel slimmer. De flitsers staan meestal in een brugconstructie over de weg met een stuk of 6 flitsers erop gemonteerd. Strategisch geplaatst? Toch wel, bij een afdaling. Als je verplicht 110 km/h mag rijden en je daalt, dan gebeurt het vaak dat je onbewust sneller rijdt en minder afremt. Ook voor verkeersborden waar er 2 borden op een paal bevestigd staan, op de middenberm, hebben ze een oplossing. Bij slecht weer hoeven ze die enkel te draaien om de nieuwe snelheid aan te geven. Besparingen op verkeersborden doen ze ook in Duitsland. Op bruggen staan meer en meer ronde lcd-schermen met de aangegeven snelheid. Deze kunnen ze wijzigen naargelang de noodzakelijkheid. Staat er niks op, dan rijdt je zo snel je maar wilt.

Ik reed dorpen voorbij langs de snelweg, volledig bezaaid met fotovoltaïsche cellen. De charme van pittoreske dorpjes is nagenoeg aan het verdwijnen. Vooral de daken van grote boerderijen zijn volledig bezaaid met die zonnepanelen.
De snelweg-buizerds zijn een gekend fenomeen. Iedereen heeft ze al gezien. Bijna stilstaand fladderend en geconcentreerd op één punt naar beneden net langs de snelweg. Ze zijn al lang geen bedreigde diersoort meer, want er zijn er veel. Ze lijken wel tam voor het snelle verkeer. Bij wijze van spreken zou je je raam kunnen opendoen en ze gewoon even aanraken. Eén heb ik jammer genoeg gesneuveld gezien langs de middenberm.

Ik heb enorm veel Audi's gezien. Je kon er bijna de straatstenen mee leggen. Het is een kleine indicatie dat dit merk het vorig jaar in Duitsland of Europa het nog niet slecht heeft gedaan in de verkoopcijfers. Andere niet-Duitse automerken waren veel minder vertegenwoordigd. Het Nederlandse volk was zoals gewoonlijk veel op stap. Voor een skiverlof geen caravans, maar in snelheid voelden zij zich soms als de Duitsers.

Ik zou nog uren kunnen doorgaan, maar ik moet toch ergens stoppen. Het was een leerrijke ervaring. En de barometer? Die stond niet op laag, maar op middelmatig.

Geen opmerkingen: