woensdag 8 april 2009

"1 op 10 is een volbloed racist"



Dit hoorde ik enkele weken terug via een nieuwsflash of hebben we geen nieuws meer? Een zoveelste (gelukte of mislukte) enquête om de racist in ons naar boven te halen. Een volbloed racist, is dat zo iets als een volbloed hengst? Volgens het magazine Klasse noemt 2% van de Vlaamse leerkrachten zichzelf een racist en 1 op 3 Belgen vindt dat mensen met een andere huidskleur dommer zijn. Heb ik even pech! Wekelijks hoor ik wel eens een racistisch scheldwoord van voorbijrijdende tieners(enkel maar jongens). Maar na zovele jaren word je dit wel gewoon.

Ik ga een klein beetje aan racisme-marketing doen in deze zin. Ik begrijp niet dat men toch een raar adjectief('volbloed') aan deze zin moet linken. Het lijkt alsof je ermee wordt geboren. Tja, 10% dat valt toch wel mee, hé. Met die gedachte zou ik en nog vele anderen(al of niet kleurling)moeten mee leren leven. Iemand die zichzelf een racist noemt, hoe definieert die zich? Is het een uitspatting, een constant misnoegen of zijn daden belangrijker om dit te bewijzen? In groep staat men veel sterker. Als één iemand een racistische opmerking zegt, dan mag men dit zeker niet veralgemenen voor de hele groep. 1 op 10 is niet veel, gelukkig gebuisd, maar toch 1 teveel. "1 op 10 is een racist". Het woordje volbloed is weggelaten. Welk statement verkies je om geloofwaardig te klinken? Het woord Belg is hier nergens in terug te vinden. Het was toch een bevraging in België, toch? Zijn we toch ergens een klein beetje beschaamd? Of welke zin klinkt 'goed' in de slechte zin van het woord.
Men spreekt over het menselijk ras, het dierlijk ras en de plantenwereld. Het Indische ras, het Aziatische ras, het Afrikaanse ras,... Ze bestaan allemaal niet. Want indien wel, dan heb je ook nog het Belgische of Vlaamse ras, het Europese ras. Nee, in deze context moet ras vervangen worden door volk. Ook ik maak dezelfde fout door te zeggen het Aziatische ras, maar op zich vind ik dat allemaal niet verkeerd. Het wordt gemakkelijk uitgesproken in de volksmond en daar is niks mis mee. Kleur is ook iets heel eigenaardigs. Als je een bruine huidskleur hebt, word je soms geassocieerd met zwart.
Is pesten en racisme dan hetzelfde? Nee, je kan gepest worden zonder racistische motieven. Maar het kan even kwetsend zijn. Daarom vind ik het wel gevaarlijk om te veralgemenen. Als je van een andere nationaliteit afkomstig bent en/of een andere huidskleur hebt en je wordt bijvoorbeeld gepest omdat je klein bent of moeilijk kan spreken, dan heeft dit voor mij totaal niets met racisme te maken. Het is gevaarlijk voor diegene die gepest wordt om dit als een racisme-gevoel te ervaren. Er moet een duidelijke lijn getrokken worden.

Ik lijk wel een ervaringsdeskundige in het ondergaan van die dingen. Een vreemd woord voor zo'n een onderwerp. En toch zal ik hier niets aan kunnen veranderen. Maar in mijn ervaringen valt het nog best wel mee. Jezelf telkens opkrikken is belangrijk.

Geen opmerkingen: