maandag 31 augustus 2009

Het lucht op!! - waarschuwing: symptoomreclame!


Sterk staaltje van onze noorderburen, Nederland, die op een toch wel medisch-maatschappelijke manier, hun bevolking de wind van voor of van achter geven. In de figuurlijke zin, of kan het ook letterlijk? Winderigheid, ja dat lucht op, omdat het nu eenmaal moet. Een kleine kwaal is nog geen ziekte, tenzij je inventief genoeg bent om er een ziekte van te maken. En de kassa, die rinkelt!! Want de farmaceutica maakt graag pillen, die misschien niet nodig zijn. Het programma moet nog worden uitgezonden vanavond, maar enkele resultaten van die actie zijn al bekend.

Het is bijna te vergelijken met een placebo. Maar die maak je maar als de ziekte er is. In dit geval hebben de makers van Radar (Tros), samen met DGV (Instituut voor verantwoord medicijngebruik) de ziekte als een placebo gelanceerd. Ze hebben het gelanceerd als een 'medisch verantwoorde' campagne. Posters opgehangen in dokterskabinetten, bij apothekers, mensen bevraagd, en een nepwebsite opgericht over deze merkwaardige ziekte. Gezondheid is een heel gevoelig onderwerp. Aandacht krijgen voor je ziekte wil iedereen. Maar aandacht voor een ziekte die je denkt te hebben, maar feitelijk niet bestaat, hoe ga je daarmee om? Het programma toonde aan dat je zo de media kan manipuleren, alsook een stukje van de medische entourage. Elke verstandige mens (wetenschapper, journalist, bekende) trapte er in. Het is erg om te vernemen dat niemand zich daar vragen bij stelde. Deze nepcampagne moest wel snel gebeuren, en ook snel afgebroken worden. 1 april is al lang gepasseerd, maar hoeveel 'grapjes' komen er nog op medisch vlak?

Deze situatie toont perfect aan dat een medische kwaal als belangrijk en serieus wordt genomen. We leven in een maatschappij waar we steeds meer angsten krijgen voor kwaadaardige bacteriën en supervirussen. Is deze medische campagne bewust opgestart in de tijd van de grieppsychose, of zou het effect hetzelfde gebleven zijn in een andere niet-medische crisisperiode? Beter nog, als men dit werkelijk ter sprake zou brengen in de week van 1 april, hoeveel mensen zullen dit dan nog geloven? Toch geloof ik dat velen er in zouden trappen, ook in België. Want laten wij nu minder scheten dan de Hollanders? Ook het NOS-journaal vond dit een belangrijk item in het nieuws, is gebleken.

"Miljoenen Nederlanders hebben er last van: winderigheid. Winderigheid is het gevolg van teveel gasvorming in het maagdarmkanaal. Maar teveel winderigheid, ook wel flatulentie genoemd, kan een serieus probleem zijn. Dit kan gepaard gaan met misselijkheid, buikpijn, schaamte en druk op de borst. Blijf niet rondlopen met flatulentie. Ga naar uw huisarts voor meer informatie. Er is een nieuw geneesmiddel"

Wel, ik ben een 'believer'. Dus, ik heb de test gedaan. Ik heb opzettelijk alles aangevinkt in de veronderstelling dat ik deze ziekte wel degelijk heb. Door de stress heb ik wat winden ingehouden, je weet maar nooit, anders kan ik niet geholpen worden. Snel krijg ik via mail dit volgend resultaat. In ieder geval, als ik het geloof, mijn huisarts én mijn apotheker, dan zou ik graag hebben dat deze ziekte nationaal wordt erkend en de ziekenbond mijn visites terug betaalt.

Hier mijn medisch resultaat:

Geachte heer Verhaeghe,

U heeft verschijnselen die kunnen duiden op overmatige winderigheid. Dit kan onnodig uw dagelijks leven beïnvloeden. Winderigheid kan goed behandeld worden met medicatie. Vraag hiernaar bij uw huisarts. Hieronder vindt u de door u gemaakte test: U heeft aangegeven zich te kunnen herkennen in de volgende bewering(en):-Ik heb dagelijks last van winderigheid.-Ik houd geregeld mijn winden op.-Door het ophouden van mijn winden krijg ik een onaangenaam gevoel in mijn buik of buikpijn.-Op bepaalde voedingsmiddelen reageer ik met een grotere winderigheid dan gebruikelijk.-Mijn sociale leven leidt onder mijn winderigheid.-Mijn klachten zijn de afgelopen jaren verergerd. Print deze email uit en neem deze mee naar uw huisarts.

Dus, wees gewaarschuwd met symptoomreclame en hypeziektes!!

(In de uitzending van TROS Radar wordt uitgelegd hoe de farmaceutische industrie de consument aan de pillen weet te krijgen. Maandag, 31 augustus om 20.30 uur is deze uitzending op Nederland 1 te zien.)

Geen opmerkingen: