donderdag 3 september 2009

Dieren die andere soorten opvoeden



Het is een feit voor wie het nog altijd niet kan geloven: we komen duidelijk van de apen. Als wij een verloren jong kunnen opvoeden en vooral liefde geven, dan kunnen chimpansee's dat ook. Ik heb het niet over de eigen soort bij de apen, maar andere onvoorspelbare en gevaarlijke welpen van leeuwen, tijgers, poema's,...

Wij mensen kunnen die apen opvoeden, genegenheid geven en trucjes aanleren. Dat laatste leren ze heel snel en zelfs begrijpen ze wat ze moeten doen. Maar de papfles geven, stoeien en knuffelen is toch nieuw. Zeker als de apin weet wanneer ze honger hebben. Het katachtig beestje blijft niet klein en zal tijdig van de 'adoptiemoeder' afgezonderd worden. Het blijven nog altijd levensgevaarlijke wilde dieren!

Maar als je 8 kleine biggetjes van een hangbuikvarken ziet, en de 9de is een..... jong klein katje, dan vraag ik me af wat er met onze evolutie aan het gebeuren is (?!). Ik vond het zo schattig, dat ik er een foto van genomen heb.

Geen opmerkingen: