vrijdag 30 oktober 2009

I LOVE TECHNO



Vorige week zaterdag heb ik meegeholpen  met het grootste techno gebeuren van Europa (en misschien van de wereld). Ik hoopte dat ik echt niet in slaap zou vallen, want ik heb nog nooit al werkend een nacht doorgestoken. Zaterdag om zeven uur al wakker. Ik had gedacht om in de namiddag nog een dutje te doen, maar daar is het niet meer van gekomen. Om half vijf present aan de Expo in Gent. Om 18.30h gingen de deuren open. Ik stond met nog anderen in voor de merchandising. Deze bestond uit drie afdelingen. Elke afdeling had twee kassaverantwoordelijken. Ik was er een van. Voor ons waren vier mensen die luisterden naar de klanten die aan een afgebakende kleine omheining stonden, en het geld in ontvangst namen. De kassaverantwoordelijken controleerden eerst het geld en geven dan wisselgeld terug. Achter ons stonden nog eens een groepje van drie personen die de gadgets, t-schirts,... aan de groep voor ons gaven. Die groep van mensen waren allemaal van verschillende jeugdbewegingen.

Het belangrijkste was dat er geen t-shirt vertrok zonder dat er betaald werd. Met zo een massa mensen uit verschillende landen (waarvan bijna 60% uit het buitenland), was het echt zenuwslopend. Na een goede 10 minuten heb ik met veel geluk al een vals briefje van 50 euro kunnen traceren. En de persoon? Tja, dat is een procedure waar wij ons aan moeten houden en confidentieel is. Net als het traceren van dat geld. Er werd redelijk wat verkocht. Als je weet dat een toegangsticket 49 euro kost, drank, eten, shirts,... niet inbegrepen, dan weet je ongeveer wat zo een avond je kan kosten (oh ja, je vliegtuigticket, hotel,...  niet inbegrepen). Er zijn echt mensen die voor dit mega-evenement veel geld willen voor neertellen! Liever zij, dan ik.

Over de muziek hoef ik je niet veel over te vertellen. De meeste namen ken ik niet. Ik ben ook  niet echt thuis in die muziekgenre. Ik luister graag naar zo een beetje van alles, maar de decibels zijn niet te onderschatten. Met speciale kneedbare wegwerp-oordopjes heb ik gehoorschade kunnen vermijden. En dit werkt echt perfect. Het geluid wordt gedempt, en je kan elkaar toch redelijk goed horen van dichtbij, en soms wel op een iets grotere afstand. Het opblijven was echt wel op karakter.  Ik werd dan die nacht nog eens  getrakteerd op een extra uurtje, doordat het winteruur was. Een uurtje langer werken. Ik lag dan terug zalig te slapen rond half negen 's morgens.

Voor herhaling vatbaar? Ja, zeker en vast!

Geen opmerkingen: