vrijdag 2 oktober 2009

Relax, I tell you when your pizza is ready!!


Ik kan het er niet genoeg over hebben dat wij systemen blijven zoeken om het ons gemakkelijk te maken. Zelfs als we er niet om vragen, en achteraf blijkt dat het wel goed werkt. Iedereen kan wel wat opsommen. Het een lijkt misschien wel eenvoudiger, leuker of origineler dan het ander. Maar wees gerust, voor elke ‘gemakkelijkheid’ gaat er wel iets verloren.

Onlangs was ik in Amsterdam. In hetzelfde gebouw van de moderne Stadsbibliotheek kon je er ook eten. Ik koos een pizza. Die werd ter plaatse bereid. Blijven staan en op de vingers kijken van die mensen is niet leuk en enerverend. Dus kreeg ik een klein zwart langwerpig doosje mee (de grote van mijn handpalm - een soort afstandsbediening). Ik dacht nu echt wat geven die mij nu? Met een Hollands accent zei de man: ‘Nou, ga maar even lekker zitten aan tafel. Binnen een vijftal minuten is je pizza klaar. Wij verwittigen je via dit systeem.' Op de afstandbediening stond op: ‘Relax, I tell you when your pizza is ready’. Wel heb je ooit! Na vijf minuten begon het ding te trillen en een kort geluidssignaal te geven. Naar mijn mening, prachtig bedacht.

Er zijn zeker nog tal van opmerkelijke voorbeelden die vergelijkbaar zijn. Sommige zijn echt ver gezocht of ook wel praktisch. Je kan je geld afhalen aan de muur, in een selfbank of wat dacht je aan een drive-in-automaat? Toch wel. In Santo Domingo (Dominicaanse Republiek) stond ik jaren geleden versteld dat je met de auto naast het bankgebouw van Banco Popular geld kon afhalen aan een soort peage-stand. Je moet niet uit je auto stappen, enkel je ruit naar beneden doen. Als je dit bij de hamburgers van Mc Dondalds of de Quick kan doen, waarom ook niet met geld?

Heel bizar, maar toch om over na te denken. Een drive-in-funerarium; een overleden persoon die je kan begroeten vanuit je autostoel. Hetzelfde principe, ruit naar beneden en even stilstaan en kijken (hopelijk heb je dan de motor afgezet uit respect, en ben je niet gehaast). In California kan het. De redenering is niet alleen minder personeel en meer automatisatie, maar vooral het verdwijnen van het sociale aspect. In sommige situaties is het zeker wenselijk dat je nog contact hebt met mensen, in andere niet noodzakelijk. Wat wij allemaal ondervinden is dat we het gewoon zijn. De klok terug draaien is achteruit. Hier zijn we niet voor gemaakt.

Het volgende fictief voorbeeld zou nu wel echt straf zijn. Vele mensen moeten verlof (volledig, halve dag of een paar uurtjes) nemen om zijn/haar auto naar de garage te doen, of zo zijn/haar weekschema ordenen om het nodige onderhoud of herstelling toch gedaan te krijgen. Noodzakelijk en tijdrovend. Een ‘Garage-aan-Huis bvba’ zou de oplossing kunnen zijn. Een uitgeruste bestelwagen met kleine opliggerlift die alle gemakkelijke onderhouden, herstellingen en diagnose kan uitvoeren. Telkens met 2 mekaniekers. 'Op aanvraag'. Je belt en zij komen aan huis wanneer het je best past. Toch iets om over na te denken. Zelfs de bestaande garages zouden dit kunnen opstarten. De snelservice in de zuiverste vorm,.


Relax, I tell you when your car is ready!!

1 opmerking:

Anoniem zei

veel geleerd