dinsdag 3 november 2009

Zonder blikken of blozen


Ik zit momenteel met een toch moeilijk vraagstukje. Meer bepaald i.v.m. een reactie van een emotie: blozen. Het heeft vooral te maken met psychologie, en ik probeer hierbij ook een verklaring te zoeken met de filosofie (evolutie ).

Blozen is een onderdeel  van het veranderen van de bloeddruk (het beter doorbloeden van sommige lichaamsdelen). Verder lees ik dat: "blozen een perfect voorbeeld is van het 'falen' van onze wil ". Blozen is niet te onderdrukken, is op zichzelf geen emotie, en het is een lichamelijke reactie die plaatsvindt bij emotie als schaamte, verlegenheid of bescheidenheid (sociale emoties). Het is een interactief signaal. Jongere mensen blozen meer, oudere veel minder. "Integendeel, het is juist een teken dat je je emoties niet weet te verbergen". "..blozen als een ingebouwd mechanisme om te voorkomen dat we vals spelen". (Jakop Rigter)

En nu komt het: En wat als je in mijn geval een bruine huidskleur (India) hebt (?!). Al wat je daarnet gelezen hebt, klopt dit nog? Ik heb in mijn leven nog nooit gebloosd. Op welke manier faalt mijn wil? Ik onderdruk ook niets, maar je kan het ook niet zien, en welke is dan mijn lichamelijke reactie? En toch heb ik schaamte, verlegenheid of bescheidenheid. Voor mij is het wel gemakkelijk: ik kan mijn emotie wel verbergen i.v.m. het blozen. Dus, ik kan ook vals spelen, of niet?

1ste antwoord persoon X:

Ik heb hier even over gegoogled, en heb gelezen dat iedereen bloost, ongeacht de huidskleur. Maar dat bij mensen met een donkere huidskleur de rode blos niet zichtbaar is, wel zou de persoon in kwestie voelen dat hij bloost. Jij krijgt dus de lichamelijke reactie, maar wij kunnen het niet zien...

Mijn antwoord:

Ja, dat klopt inderdaad. Maar 'voelen' dat je bloost?

Door een traumatische situatie/ziek zijn/flauwvallen kan ik 'lijkbleek' worden. Dit is zichtbaar en ik ken dat gevoel. Fysiologisch daalt je bloeddruk, maar voel je dit niet. Rode oortjes krijg ik wel (letterlijk dan), bij koude. En dat voel en zie ik net zoals bij blanke mensen (bij een zwarte Afrikaan weet ik het niet). Als een blanke mens door emotie 'beschamend', 'verlegend' of 'bescheidend' rood wordt, dan kent hij/zij dat gevoel met het gekende resultaat (blozen). Om eerlijk te zijn ken ik wel de drie emotievormen, maar niet met het gekende resultaat. Dus, ik voel wel een situatie en heb die lichamelijke reactie. Of anders gezegd kan ik het niet associëren met het rood worden van mijn gezicht. Bovendien word ik daar helemaal niet op aangesproken of bekeken. Want dat resultaat bepaalt voor andere mensen een 'waarneming'. 'Aha, (je bloost), scheelt er iets?' Bij mij zal het echt gissen zijn. Tenzij je mij aan de polygraaf(leugendetector) legt, dan is er kans dat je weet wat ik verberg.

Emoties zijn ten dele het resultaat van de evolutionaire geschiedenis van de mens,dus ik concludeer dat alle mensen biologisch gelijk zijn. Als rode kleur (het blozen) t.g.v. een emotie bij een blanke persoon iets verraadt, en niet bij een persoon met een heel donkere huidskleur, klopt dan de stelling 'dat alle mensen biologisch gelijk zijn?'

2de antwoord persoon X:

Volgens mij is iedereen biologisch hetzelfde, maar komen de lichamelijke reacties bij de ene wat sneller op gang dan bij de andere. Het gevoel bij blozen is dat je een warm gevoel hebt in je wangen, nog nooit gehad?


Bij mensen met een donkere huidskleur zie je misschien niet dat ze blozen, er zijn ook mensen met een lichte huidskleur die quasi nooit blozen. Ken je de uitdrukking 'zonder blikken of blozen iemand iets voorliegen?' Anderen hoef je nog maar te bekijken en ze blozen al, terwijl ze helemaal niks te verbergen hebben. Ik denk dat niet iedereen aanleg heeft om te blozen bij emoties...

Mijn 2de antwoord:

Toch een heel belangrijke opmerking: ik ken wel het gevoel dat mijn wangen warm worden (zonder kleur) van heel koude omgeving (buiten – vrieskou) naar een warme omgeving (binnen – haardje brandt/verwarming staat aan). Dit heeft enkel met temperatuur te maken, en dat is eigen aan elke mens. Maar eigenaardig, het warm worden van de wangen (blozen) door een emotie (want daar gaat het om) ken ik echt niet.

Een voorbeeldje:
als ik vooraan in een klas iets zou moeten uitleggen, en ik zeg iets totaal stoms, en de klas zou beginnen lachen, brengt dat een emotie met zich mee. Je wordt beschaamd. Dat gevoel ken ik, maar ik voel mijn wangen niet warm worden. Ik kan dit dan ook ‘gemakkelijk’ verbergen.

Het is ook zo dat Aziatische mannen hun emoties beter kunnen verbergen. Aziatische vrouwen kunnen gelijkgesteld worden met Westerse mannen. In het westen is meestal de opvatting dat je je emoties de vrije loop moet laten gaan (bijv. zuiderse vrouwen –Spanje, Griekenland, Italië). Ik ben ervan overtuigd dat het ‘beter verbergen’ te maken heeft met de donkere huidskleur, ten tweede de cultuur. Als je niet bloost, is het gemakkelijk om iets te verbergen. Hierdoor ga je onbewust ook je emoties onderdrukken, omdat je niet wordt bekeken of aangesproken op visuele aspecten. Je gaat het niet geloven, maar het is zelfs een voordeel als je van jezelf weet dat je er soms voordeel uit kan halen. Het nadeel is, dat door het niet zichtbare blozen, je een gewoonte aankweekt; de mensen hoeven zich geen zorgen te maken, en je vraagt ook geen aandacht. En hieruit volgt dan een cultuurgewoonteAziatische mensen kunnen beter omgaan met emoties’.

Het kan een oneindige discussie worden, en om het nog beter te willen snappen, zou ik nog andere wetenschappen erbij moeten nemen zodat ik een synergie krijg van anatomie, fysiologie, psychologie, antropologie, biologie en evolutie(filosofie). Een mening van een bekende Belgische filosoof wou ik ook, in de hoop hij er iets korts kon op antwoorden. Gezien zijn druk leven en deze materie dichter aanleunt bij de psychologie, heeft hij mij wel hoop gegeven dat het een nog te weinig bestudeerde materie is. Want is dit wel de moeite waard om er een onderwerp aan te besteden?
 
Zijn reactie:
 
dag Jo,
 
Interessante problematiek. Darwin schrijft er ook ergens over, maar ik kan er nu tot mijn spijt niet verder over nadenken (weet er ook niet veel over, behalve dat er recent een boek over is gepubliceerd meen ik me te herinneren) - ik zit met een paar deadlines enz. enz.

hartelijke groeten,

Bedankt, professor!!

1 opmerking:

Anoniem zei

wat ik zocht, bedankt