maandag 19 november 2012

IMD



Internationale MannenDag

Ik wist echt niet dat dit bestond. Ik stond versteld en keek ernaar.

Toen ik 's avonds na mijn laatdienst thuis kwam, kreeg ik het een en ander te horen van vrouwlief: ik heb haar eten van 's middags opgegeten, vergeten naar die te bellen, geen rondvliegend stof gezien,.... En eerlijk? Het ligt aan mij, maar o zo traag van begrip viel alles in de plooi, want er is maar één verklaring: het was mijn dag, of toch niet?

Citaat:
"De valkuil van mannen en vrouwen is dat enerzijds vrouwen het gaan willen oplossen voor mannen, anderzijds dat mannen dat ook laten gebeuren. Geen van beide komt daarbij zelden tot werkelijke volwassen evolutie."

Maar toch heb ik wat opzoekwerk moeten doen, want ik zie echt niet in waarom zo een dag moet bestaan, laat staan dat een vrouwendag moet bestaan. Het is dankzij de mannelijke bevolking in Trinidad en Tobago (Caraïben) dat dit in 1999 is ontstaan. Maar waarom zij precies?

De missie of opdracht gaat over het promoten van positieve rolmodellen, in het bijzonder van de gewone mannelijke werkmens. Mijn wenkbrauwen beginnen te fronsen. Ik begrijp het nog niet helemaal, maar kan me wel volgen in enkele thema's voor dit jaar (ik geef er twee van de vijf):

1Mannen helpen om gemakkelijker toegang te vinden tot mentale gezondheidszorgen

Ieder jaar plegen wereldwijd meer dan 750.000 mensen zelfmoord, waarvan twee derde mannen of 2 mannen voor elke vrouw (in België zelfs 3 mannen voor elke vrouw). Mannen en jongens over de hele wereld blijken bij mentale, psychische of emotionele problemen veel moeilijker toegang te vinden tot aangepaste hulp en begeleiding. Dit is dan ook een oproep om de nodige aandacht schenken aan het onderwerp op zich en te kijken hoe we mannen kunnen helpen gemakkelijker toegang te vinden tot mentale gezondheidszorg.

Jammer genoeg zijn dit nog altijd de harde feiten. Deze statistieken liegen niet. Het heeft vooral met ons karakter van 'man-zijn' te maken. Het gaat er niet uit. We willen stoer, overtuigend en assertief overkomen. Diep in onszelf kunnen wij dit niet altijd aan. We moeten durven loslaten!

2. Verminderen van tolerantie voor geweld tegen jongens en mannen


Geweld heeft een grote impact op jongens en mannen overal ter wereld. Elk jaar sterven meer dan een half miljoen mensen ten gevolge van geweld, 83 % zijn jongens en vooral mannen. Een vergelijkbaar percentage van mannen en jongens lijdt aan de onmiddellijke gevolgen van geweld (chronische gezondheidsproblemen, handicap of vroegtijdig overlijden). Terwijl er heel wat terechte campagnes zijn tegen geweld op meisjes en vrouwen zijn er geen vergelijkbare campagnes die de tolerantie van geweld op mannen en jongens aankaarten. Waarom zijn we zo tolerant voor het geweld op mannen en jongens? Waarom tolereren we een wereld waar jongens en jongemannen oorlogen uitvechten in naam van volwassenen die aan de macht zijn? Een uitdaging voor en oproep aan het collectief bewustzijn om alle vormen van geweld tegen mannen en jongens (maar ook meisjes en vrouwen) niet langer te tolereren.


Het geweld tegen ons wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het mannelijk geslacht.  Mocht je  thema's vergelijken bij vrouwen/meisjes, dan zal de man veelal een aandeel in hebben. Ik denk dat dit echt een moeilijk thema is. Waar moet je beginnen, waar eindig je, maar vooral hoe maak je werk om dit in een preventiecampagne om te zetten?

Veel werk voor de boeg!

IMD

Geen opmerkingen: