maandag 25 maart 2013

Scashen


Neologismen gaan in stijgende lijn met de snelle technologische vooruitgang. Twee werkwoorden of een zelfstandig naamwoord en een werkwoord, of twee zelfstandig naamwoorden worden wel eens voor de grap in één woord of werkwoord gegoten. We zijn inventief, zeker en vast. Maar of dit als hedendaags beleefd Nederlands wordt aanvaard is nog de vraag.

Toen ik het woord eerst zag, was mijn bedenking direct dat het met geld te maken had. Het andere kon ik niet raden. Het eerste gedeelte van het woord (sca) komt van scannen. Cashen is dan geld in ontvangst nemen. Dit gaat niet over mijn bankkaart of geldbeugeltje. Het is de nieuwe higtech manier van betalen. Nog beter dan Homebank, Selfbank, uit de muur halen of met bankcontact betalen. De Engelse termen houden hier niet op.

Het nieuwe werkwoord wordt gelinkt aan de smartphone en tablet. Het is een manier van betalen enkel met deze toestellen. Een app zet eerst het ontvangen bedrag om in een scashcode op de device van de ontvanger. De betaler scant vervolgens de code met zijn toestel, en het bedrag wordt direct overgeschreven. Handig toch?

De firma's van betaalterminals en banken hebben al apps ontwikkeld om deze nieuwe handige en snelle manier van betalen in werkelijkheid te doen uitvoeren. De meeste zijn nog in een testfase. Ik heb me een tijdje geleden  ingeschreven om  mee te doen, maar tot op heden nog geen bericht gekregen. Je moet geluk hebben dat je per toeval wordt geselecteerd.

Geen opmerkingen: