woensdag 12 juni 2013

Waarom valt regen altijd schuin?



Je kan het niet gekker bedenken, maar toch overkwam het mij, of beter gezegd ons dochtertje. Voor alle relevante en bizarre vragen kan je terecht bij "Ik heb een vraag.be". Van de weinige keren - vier verschillende vraagonderwerpen - was het reeds drie keer raak. Ik bedoel hiermee dat ik telkens een wetenschappelijk antwoord heb gekregen. De spelregels zijn altijd duidelijk: je vraag mag niet bestaan of reeds beantwoord zijn, en wetenschappelijk verantwoord. D.w.z. dat je zelf reeds opzoekwerk moet doen op het web of in hun database. Deze keer was voor mij de vraag heel uniek, omdat ze niet rechtstreeks van mij kwam. Zo papa, zo dochter.

Waarom valt regen altijd schuin?

31/05/2013 - Jo (40 jaar)

Aarde, oceanen & ruimteContext van de vraag:
Ons dochtertje Nynke (7 jaar) vroeg plots tijdens het fietsen, en het regende hard: "papa, waarom valt de regen altijd schuin?"
Ik antwoordde dat dit door de wind komt, maar zegt ze: "maar er is nu geen wind, papa". Toen fronste ik de wenkbrauwen, 'tja'. Toen zocht ik opnieuw een andere verklaring. Ik zei dat dit komt omdat er in de hogere luchtlagen wel wind is. Hoewel, ik geloof dat regenwolken toch niet altijd heel hoog hangen. Ik was opnieuw niet zeker van mijn eigen antwoord. Valt regen altijd schuin, of is dit gezichtsbedrog. Toch ging ik verder op zoek. Op de meeste tekeningen tekent men altijd de regen schuin (een wolk en schuine streepjes). Op vele duidelijke foto's zie je ook de regen schuin vallen. Heeft ons dochtertje nu gelijk of niet, en waarom? 

Beste Jo,

Regen valt inderdaad bijna altijd schuin, simpelweg omdat er bijna altijd wind is.

Regen die valt onder een hoek van minder dan 10 graden komt nagenoeg nooit voor. Regendruppels zijn namelijk zo licht, dat de minste horizontale kracht (wind) ze van hun verticale baan (o.i.v. zwaartekracht) kan afbrengen. Probeer maar eens een klein stukje papier recht naar beneden te laten vallen: binnen lukt dit, buiten bijna nooit.

Bovendien gaat regen vaak samen met een plotse verandering van weersomstandigheden onder invloed van wind: daarom worden regendruppels schuin getekend.

Je dochter heeft dus gelijk dat de regen altijd schuin valt, maar waarschijnlijk niet dat er geen wind was toen jullie fietsten. Een zeer lichte wind voel je niet als je aan het fietsen bent. Of misschien zat de wind in jullie rug, en fietsten jullie ongeveer even snel als de windsnelheid...
Deze vraag werd beantwoord door:
ir. Jan RongĂ© 
doctorandus
Katholieke Universiteit Leuven
Katholieke Universiteit Leuven

Geen opmerkingen: