vrijdag 23 augustus 2013

Draaideurtheorie



MIDDENLIJN

Mijn speurtocht naar het raadsel in de mens is nog volop bezig. Is het een toeval dat we automatisch met ons hoofd telkens naar een juiste richting draaien  bij het roepen van onze naam, of een geluid dat we opvangen?

Ter verduidelijking: als ik een paar meters achter iemand stap en ik zeg 'hey', langs welke kant gaat die persoon zich draaien? Ik probeer me dan  zo neutraal mogelijk op te stellen. Dit wil zeggen in de middenlijn van zijn/haar lichaam. Maar wat gebeurt er als ik iets afwijk of meer afwijk van die middenlijn? Misschien zijn er nog andere factoren belangrijk zoals een goed gehoor, of een beter gehoor aan één kant, of een stramme nek, enz...

Waar zie ik de link met draaideuren? Onze draaideuren draaien altijd tegenwijzerzin. Of anders gezegd, we roteren niet mee met de klok, maar enkel in omgekeerde richting. De reden is niet ver te zoeken. In Brood en Spelen, ten tijde van de Romeinen en de Grieken, reden de paarden al of niet met koets ook in 'tegenovergestelde' richting. In de Argentijnse tango - de nationale dans - wordt er ook in tegenovergestelde richting gedanst. Dit is, wat mij betreft, nog geen toevalstreffer. Ik probeer nog dieper te graven over wat ik waarschijnlijk nooit zal weten. Wie of wat heeft precies bepaald dat men in een gladiatorenarena tegen  de wijzers van de klok moest meedraaien? Laat staan dat de wijzers van de klok oplopend van links naar rechts gaan. Maar nu verzeil ik me terug in een andere wiskundige problematiek.

HOOFD

Ik heb nu en dan uit pure nieuwsgierigheid testen gedaan en eens geroepen of eens geklapt met de handen naar mensen (waar ik achter liep) die ik kende of niet kende. Soms heb ik bewust gezegd dat ik iets ga doen, maar niet verteld wat ik precies wil zien. Is het een toeval dat vele mensen hun hoofd naar linksachter bewegen? Dus, ook tegen de klok in. Dit mysterie blijft mij parten spelen. Misschien moet ik nog verder zoeken. Ik zou moeten weten wie links-of rechtshandig is. Mijn opzet zou dan beter geslaagd zijn, meer bepaald om deze mensen te gaan filteren. Is moeilijk om op voorhand te weten. Natuurlijk door observatie kan ik al een selectie maken. Bijvoorbeeld als ik mensen zie schrijven en regelmatig zie. Dit heb ik nog niet gedaan.

EVENAAR

Toch kan ik mijn draaideurtheorie niet laten meten met de wetten van de fysica. Ik heb mijn bad een beetje met water gevuld. De stop eruit getrokken. Ik heb de test verschillende keren gedaan, om te vermijden dat ik me iets zou inbeelden. Ik moest nauwlettend kijken. Het water liep voor mij tegen de klok in al kolkend weg. Nochtans heb ik even getwijfeld of het eens de andere richting op ging. Een lensdopje in mijn lavabo met water geplaatst en dan laten weglopen. Van de drie keren bewoog het dopje twee keer tegenwijzerzin. Bij verder speurwerk ben ik te weten gekomen dat hoe de straal van het water al draaiend de badkuip vult, er ook veel kans is dat het ook dezelfde richting eruit vloeit. Maar er is één wet dat vaststaat; het Coriolis-effect. Zoals ik al vermoedde is dat water bij ons in Europa (noordelijk halfrond) tegen de klok wegvloeit en in het zuidelijk halfrond mee met de klok. In de evenaar loopt het water straalrecht de goot in. Ook de lucht-en waterstromingen volgen de wetten van de natuur.

KERMIS

Los van de wet begrijp ik nog iets niet. Waarom draait de carousel ook tegen de klok in? Ik blijf op mijn honger zitten. Het reuzenrad draait ook tegen de klok in. Een draaideur, een kermisattractie heeft niks met de wetten van de natuur te maken. Zouden we ons minder duizelig voelen mocht zulke attracties in tegenovergestelde richting draaien? Vele vragen zonder antwoorden. Als er binnenkort terug ergens een kermis is, ga ik toch eens aan een uitbater vragen waarom zijn toestel zo draait. Misschien krijg ik een fascinerende verheldering.

En om mezelf niet zot te doen draaien: waarom draaien de meeste windmolens met de klok mee?


Geen opmerkingen: