woensdag 29 oktober 2014

Huiswerk maken




Te druk

Ik hoor links en rechts wel eens van mensen hoe lastig het kan zijn om je kind te motiveren om zijn/haar best te doen voor school. Heel veel factoren spelen een rol, en ook het karakter van je kind. Maar vergeet zeker niet, wij als ouders. Er zijn altijd drie partijen; ouders - kind - school (leerkracht/team). De ideale leermethode bestaat niet, het perfecte kind en ouder ook niet. Soms gebeurt het dat mensen zeggen, tja het ligt ook aan de leerkracht. Soms zijn in bepaalde situaties de verantwoordelijkheden niet mooi verdeeld, maar welke inspanningen willen ouders nog doen in een drukke maatschappij, waar we nergens nog tijd voor hebben?

Rollenspel

Ik geef toe, ik heb misschien gemakkelijk spreken omdat ik in ploegen werk. Maar het is niet omdat je in ploegen werkt dat je een zee van tijd hebt. Ook ons huishouden moet gedaan worden. Maar nu terug naar de kern van de zaak: hoe motiveer je je eigen kind? Door de rollen gewoon om te keren. Zeg ik het goed? Ja, toch wel.

Geef de kans aan je kind om huiswerk aan de ouders te geven. Wel, zelfs in de herfstvakantie moest ik eraan geloven. Ons dochter (negen jaar) heeft eerst twintig minuten bezig geweest om iets op te stellen voor rekenen, en daarna nog eens twintig minuten voor taal. Daarna kreeg ik prompt uitleg wat ze van mij verwachtte. De vragen stonden op punten. Eerst was het rekenen, daarna was het vragen beantwoorden van een zelf verzonnen verhaaltje dat ze had voorgelezen. Eén van de vragen was om zelf iets te tekenen van wat ik heb gehoord uit haar verhaal. Het hield niet op. Ik moest ook nog een zelf uitgevonden dier verzinnen (naar aanleiding van haar verhaal) en er een kort verhaaltje over schrijven. Een halve dag tijd had ik wel niet, maar op één twee drie de klus klaren nu ook weer niet.

Evaluatie

Na de resem vragen moest ik mezelf ook nog punten geven, en wat ik van de toets vond. Voila, ze vraagt en krijgt nog gratis schriftelijke feedback, zodat mijn mini-leerkracht het de volgende keer nog beter of moeilijker kan doen. Bij de rekenoefeningen had ik één foutje gemaakt. En dit was er echt niet om gedaan. Hoe is het mogelijk. Ik had in plaats van optellen gewoon min gedaan. Dezelfde soort foutjes die zij ook af en toe maakt, en ik me dan telkens afvraag "zie je nu echt dat plus- of minteken niet?" Ik geef toe dat hoofdrekenen best wat lastig kan zijn, als je in al die jaren enkel en alleen maar een rekenmachientje gebruikt. Zij heeft achteraf ook alles zelf gecontroleerd, want de uitkomst had ze niet. Het leuke is dat ik zelf nog een tip meekreeg: "Ik geef je volgende tips: duidelijk schrijven en je antwoorden niet luidop zeggen". Prachtig, toch!

Plezier

Hoe motiveer je je kind om studeren en huiswerk maken aantrekkelijk te vinden? Door het zelf aan den lijve te ondervinden. Op die manier leef je terug mee in de leefwereld van de leeftijd van je kind. Hij/zij heeft er (terug) plezier in, en dat is wat telt. Want als je als ouders je kind dan (extra) huiswerk geeft, dan zal je veel minder weerstand ondervinden.


Geen opmerkingen: