woensdag 12 november 2014

WWWW - WWWW - WWWW


Het lijkt wel een soort van cardiogram wat je in de titel ziet, maar het is wel degelijk een letter.

Het internet bestond nog niet, maar in 1830 kenden ze wel de beroemde letter "W", weliswaar niet beginnend met drie gelijkaardige letters, maar een herhaling van vier keer de letter 'w'. Kan je nog volgen?

Toch wisten wij het bestaan niet van deze opeenvolging van letters, wel dat in 1830 de Belgische onafhankelijkheid werd uitgeroepen. Ons dochtertje (4de leerjaar) kwam vanavond thuis met dat verhaal. Zo leren wij ook iets bij:

Wij willen Willem weg
Wil willen wijzer worden
Wij willen Willem weer

Toch vroeg ik mij af wat de exacte datum van onafhankelijkheid was. Mijn verwarring werd groter toen ik twee datums op verschillende websites zag (4 oktober en 4 november). Door verder te zoeken naar een toch meer officiële en betrouwbare infosite, heb ik begrepen dat die twee datums wel iets met elkaar te maken hebben. 4 oktober 1830 werd de Belgische onafhankelijkheid uitgeroepen door het Voorlopig Bewind en op 4 november begon in London een diplomatieke conferentie die over de toekomst van België moest beslissen. Vandaar mijn verwarring.

Hier kan je de officiële versie lezen van de exacte datum.

ps: maar wist je dat de kleuren van onze Belgische vlag  wettelijk in de verkeerde volgorde staat?

1 opmerking:

Nele zei

Amai! Ik schrik ervan dat mijn lessen wereldoriëntatie zo'n effect op jullie gezinnetje hebben! Ik vind het stiekem wel fijn, hoor!